روزانه

امروز متوجه شدم که مبلغ نه چندان قابل توجهی از حسابم کم شده است. سعی کردم از اینترنت بانک اطلاعات حسابم را بگیرم که نشد. بالاخره با یک کم فشار آوردن به حافظه و رجوع به پیامک‌های بانک متوجه شدم در خریدی که هفته پیش داشتم فروشنده محترم یک صفر بیشتر فشار داده و ده برابر قیمت را از حساب حقیر کم کرده است. من هم طبق معمول اصلاً قبض را نگاه نکرده بودم. کارت بانک و کارت شناسایی را برداشتم و راه افتادم به طرف مغازه که خیلی هم دور نبود. داشتم فکر می‌کردم این کار فروشنده‌ای که خیلی هم صمیمی و مهربان به نظر می‌رسید عمدی بوده یا سهوی؟ اگر حرفم را قبول نکند، این رسیدهای بانکی واقعاً به‌درد می‌خورد. اگر کلاً بزند زیرش که من را اصلاً تا به حال ندیده و بخواهم شکایت کنم، هزینه‌های دادگاه آیا بیشتر از مبلغ مابه‌التفاوت نخواهد شد؟ اصلاً برای این مبلغ پرونده تشکیل می‌شود؟ با ناامیدی کامل وارد مغازه شدم، دیدم فروشنده قبلی نیست و یک زن جای او نشسته است. دیگر کاملاً امیدم را از دست دادم خب حق دارد بگوید که من اصلاً شما را نمی‌شناسم. رفتم جلو و گفتم «خانم من هفته پیش از شما خرید کردم ...» هنوز صحبت من تمام نشده بود که گفت «... حسابتان اشتباه شده بود ...» گفتم «بله برای همین آمدم اینجا...» بنده خدا توضیح داد که شوهرش تازه متوجه این اشتباه شده و خیلی دنبال من گشته است و قرار بوده امروز از بانک شماره تلفنم را بگیرد و پول را برگرداند. خوشبختانه بعدازظهر پول را به حسابم ریخت.

حالا به این موضوع فکر می‌کنم من که هیچ‌وقت بدبین نبوده‌ام چرا این قدر بدبین شده‌ام. چند روز پیش مطلبی درباره اختلاس بزرگ دیدم و با دیگران در میان گذاشتم، واکنش یکی از دوستان غربت‌نشین این بود که آن‌جا که دزدی طبیعی است باید ایشان را تشویق کرد که در میان این همه دزد توانسته‌است قد علم کند! من هاج و واج مانده بودم که چه چیزی باید بگویم. اگر بگویم که این طور نیست قاعدتاً به تعصب و ملی‌گرایی متهم خواهم شد و این که می‌خواهم خودم را هم انسان درستکاری جلوه بدهم. متأسفانه بدگویی از مردم و خلقیات‌شان به ژست روشنفکری بدل شده است. جالب است که برخی از افرادی که دائم دم از بی‌فرهنگ بودن مردم می‌زنند فعال سیاسی هستند و به دنبال مردم‌سالاری. اگر مردم این‌قدر نفرت‌انگیزند چرا باید برای آن‌ها مبارزه کرد و هزینه پرداخت؟ تازه اگر مردم‌سالاری حاکم شود، برآیند یک مجموعه فاسد قاعدتاً چیزی جز فساد بیشتر نخواهد بود. حالا که با نگرانی کم‌تری فکر می‌کنم احساس می‌کنم واکنش فروشنده دور از انتظار نبوده، قریب به اتفاق فروشندگان چنین برخوردی خواهند داشت و شاید اصلاً به این موضوع فکر هم نکنند که چطور می‌توان این پول را بالا کشید.


مدتی است با روزنامه شرق همکاری می‌کنم و صفحه‌ای به نام کافی‌نت را آماده می‌کنم که مربوط به اینترنت و معرفی سایت‌های مفید است. اخیراً سایت شرق دوباره راه‌اندازی شده است و مطالب روزنامه را روی سایت قرار داده‌اند، من سعی می‌کنم به زودی مطالب صفحه کافی‌نت را در این‌جا قرار بدهم.
کتاب دوم من که البته در حقیقت کتاب اول من بود مجوز انتشار دریافت کرد. از این حیث می‌گویم کتاب اول که قبل از کتاب منطق ترجمه آن را تمام کرده بودم اما مجوز انتشار آن با مشکل مواجه شد. این کتاب هم از همان مجموعه قدم اول شیرازه است با نام «اندیشه‌های شرق دور» که در حقیقت همان «فلسفه شرق» است. به زودی این کتاب که مربوط به اندیشه‌های کهن کشورهای هند و چین است منتشر خواهد شد.
سایت شیرازه هم راه‌اندازی شده است، البته هنوز معرفی کتاب‌ها به طور کامل در سایت قرار نگرفته است اما جلد کتاب‌ها و مشخصات شناسنامه‌ای تمام کتاب‌ها هست.


خواندنی‌ها

سحابی: برنامه های موسوی قابل قبول است برنامه‌هایی كه میر حسین موسوی برای اداراه كشور اعلام كرده قابل قبول است، ولی ادبیات گفتاری ایشان متناسب با شرایط فعلی جامعه ایران نیست و برای اینكه در انتخابات آینده موفق شود، بهتر است ادبیات خود را با توجه به نیازهای جامعه تغییر دهد پلیس موظف است با کتک هم که شده جان مردم را حفظ کند صحبت های داریوش کاردان در رادیو طرح مطالبات دانشجویی تحکیم وحدت از کاندیداهای ریاست جمهوری همه اش خوب است اما چرا برداشتن کنکور؟ فعلا به مطالبات صنفی بپردازید. برداشتن کنکور به ضرر همه است. آن وقت در پذیرش دانشجو هم پارتی بازی میشود. درباره محتواي سخنراني آقاي احمدي نژاد در اسلامشهر در لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها كه دهم دي ماه گذشته به مجلس ارايه شد، مقرر شده با 4 برابر كردن قيمت بنزين، 21 برابر كردن قيمت گازوئيل ، 11 برابر كردن قيمت گاز طبيعي و 6 برابر كردن قيمت برق، مجموعا 34 هزار ميليارد تومان درآمد كسب شود تا به هر خانواده نیازمند حداكثر 104 هزار تومان پرداخت شود نه 300 هزار تومان. فیسبوک آدم ها را خنگ میکند اما به طور کلي آنچه که در اين زمينه تاييد شده، آن است که Facebook در کندذهن‌ شدن افراد تاثير دارد. اگر شما از Facebook استفاده کنيد و در پي به‌روز کردن صفحات خود و ارتباط با دوستان باشيد، به سمت کند‌‌ذهن ‌شدن پيش مي‌رويد. توصیه خاتمی به کروبی و موسوی الان هم به دو کاندیدایی که در عرصه هستند گفته‌ام شایسته است به این نتیجه برسند که در انتخابات پیروز شویم وحدت و تجمع آرا از اینکه چه کسی روی کار باشد مهمتر است. خود دوستان و مردم هم می‌توانند این را تشخیص را بدهند کجا امکان رای بیشتراست؛ یا لااقل باید به ساز و کاری برای جلوگیری از تفرق آراء رسید که در نهایت بر اساس آن تصمیم نهایی گرفته شود کروبی: در نظام فاسد گذشته پس از زندان حق تحصیل داشتیم بنده تداركات‌چی نیستم بلكه رییس‌جمهوری هستم كه از اختیارات خود به نحو احسن استفاده می‌كنم آنجا كه در حوزه‌ی اختیاراتم نیز نباشد تلاش می‌كنم با رایزنی و گفتگو آن مسائل را رفع كنم سهيل محمودی: سازندگان اخراجی ها دغدغه آرمان ندارند ین دوستان هیچ تغییری نكرده اند و وارد حوزه هنر شده اند، در حالیكه هنر مبنایش این است كه فرد به ضرورتی برای فعالیت فرهنگی رسیده باشد، اما گویا فقط برای این آقایان گیشه مهم است حتی خندیدن و گریستن هم برایشان مهم نبوده، گاهی فكر می كنم چون نتوانستند موافقت اصولی بگیرند و شركتی تاسیس كنند چون وقت نداشته اند به كارهای تجاری بپردازند و علم آن كار را بیاموزند فقط آمده اند پول در بیاوردند، ثانیا اینكه اینها تغییری نكرده اند چون تغییر كردن یعنی بپذیریم كه آدمها می توانند شكل دیگر فكر كنند یا شكل دیگر بخندند یا شكل دیگر گریه كنند، فكر می كنم كه دغدغه این آقایان آرمان و عقیده و روشن كردن فضاهای جبهه ها برای مردم نباشد و بیشتر به چشم بیزینس به این مسیر نگاه می كنند. ترس از قیامت یا احترام به آزادی سياست دنيوی و دموکراتيک، احترام به حقوق و آزادی های مخالفين و بطور کلی احترام به حقوق بشر است. اين روش حکومتی است که مشروعيت خود را از رای ملت می گيرد. موجوديت ملت، از جمله مبتنی است بر حق برابر افراد در تشکيل حکومت. برابری و آزادی های فردی و جمعی ناشی از اين حق را هيچ معيار ايمانی نبايد و نمی تواند مورد خدشه قرار دهد. از اين روست که حاکميت ملت، نسبت به دين و مسلک داوری نمی کند. و از اين جاست که به مراعات آزادی های فردی و جمعی و احترام به حق غير راه می دهد. حاکميت مشروع مردمی، بنحو اجتناب ناپذير بر جدائی سياست از ديانت و ديگر باورهای مسلکی مبتنی است. کتابخانه دیجیتال جهان راه اندازی شد قبلا یک بار به خاطر هجوم کاربران از کار افتاده بود

معرفی

گفتگو 53

جمهوری مهاباد
192 صفحه/ 1500 تومان

حدود 150 صفحه از 190 صفحه‌ی آخرین شماره‌ی گفتگو به موضوع ویژه‌ی این شماره «جمهوری مهاباد» اختصاص یافته است. کاوه بیات علاوه بر «باب گفتگو» مقاله‌ی تاریخی و خواندنی «ارومیه و تحرکات کمیته نجات» را نوشته است. احسان هوشمند «سال‌های آشوب» را بررسی کرده است و مجتبی برزویی مقاله‌ی «مکریان و اندیشه‌ی ایران» و محمد حسین خسروپناه مقاله‌ی «حزب توده‌ی ایران و تحولات کردستان» را نوشته است. «جمهوری مهاباد» و «کردها و فرقه‌ی دموکرات آذبایجان» عنوان دو یادداشت ترجمه‌ی شده‌ی این شماره است که هر کدام بخشی از یک کتاب جداگانه است. در بخش روزنامه این شماره این یادداشت‌ها آمده است: «لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، قطع عضو بدون بیهوشی» - «نود؛ نمایش تضاد شیشه و سنگ» - «ترک‌ها و دولت سایه‌ی آن‌ها». در بخش کتاب‌خانه نیز چندین کتاب معرفی شده است.
در انتهای باب گفتگوی این شماره آمده است «مدارا و اعتدال را از ویژگی‌های اصلی فرهنگ ایران برشمرده‌اند و حد واسطی که در بسیاری از اوقات مانع از پیشامد گسست‌هایی جدی در فاصله‌ی فرازها و نشیب‌های معمول این سرزمین بوده است. این شماره نیز به رغم تمامی دل‌تنگی‌ها صرفاً با این امید منتشر می‌شود که شاید اعاده‌ی میزانی از اعتدال و مدارا، بار دیگر کارساز شده، تفاوت دیدگاه‌ها - حال در هر زمینه‌ای که باشند - از تنها مجرای معقول و میسر، یعنی از طریق طرح و بیان آزادانه، امکان حل و فصل یابند.»

نقد ادبی و دموکراسی

حسین پاینده
نبلوفر/ 1385
288 ص / 2800 تومان

این کتاب مجموعه‌ی مقالات (یا به قول خودشان جستارهای) حسین پاینده درباره‌ی نظریه و نقد ادبی جدید است. از مقالات این کتاب: مرگ مؤلف در نظریه‌های ادبی - ملاحظاتی درباره‌ی چشم‌انداز جهانی شدن ادبیات معاصر ایران - داستانگ و توانمندی آن برای نقد فرهنگ - شیوه‌های جدید نقد ادبی: مطالعات فرهنگی - فروید و نقد ادبی - نقد ادبی و دموکراسی - بررسی مصداق‌های سرقت ادبی در کتاب نظریه‌های نقد ادبی معاصر.
در پایان «نقد ادبی و دموکراسی» آمده است: «نقد ادبی را نمی‌توان به سهولت تدریس کرد زیرا مخاطبان ما هنوز به آن درجه از خودآگاهیِ فرهنگی و سیاسی نرسیده‌اند که دموکراسی را به عنصری ساختاری در تفکر بدل کنند. اندیشه‌ی استبدادطلب، تکثر نظریه‌های نقد ادبی را برنمی‌تابد. ذهنیتی که اندیشیدن و استدلال کردن را فعالیتی تفویض‌پذیر می‌داند، هرگر نمی‌تواند در حوزه‌ای خوش بدرخشد که تفکر و اقامه‌ی دلیل از ملزومات اجتناب‌ناپذیر آن هستند. نقد ادبی مستلزم باور داشتن به دموکراسی و منوط به درک این موضوع است که ...»

گفتگو 51

پروژه‌ی مشروطیت
خرداد 87
152ص/ 1500 تومان

آخرین شماره‌ی گفتگو به موضوع انقلاب مشروطه اختصاص داده شده است، سردبیر این شماره تورج اتابکی است و در باب گفتگو می‌گوید: «در تاریخ معاصر ایران هیچ رویدادی را سراغ نداریم که هم‌سنگ نهضت مشروطیت اسیر کج‌فهمی‌ها و خطااندیشی‌های تاریخی اهل قلم و سیاست شده باشد. عمده دلیل این کج‌فهمی و خطااندیشی نقش چشم‌گیری است که نهضت مشروطیت در صد سال گذشته در شکل دادن به فرهنگ سیاسی ایران داشته است. از همین رو تاریخ‌نگاری مشروطیت عمدتاً نه در بستر روح تاریخ زمان وقوع آن که از منظر زمانه‌ای دیگر و در چارچوب تنگ مأنوسات عقدیتی-سیاسی که گاه مغایر با روح مشروطیت و اهداف آن قرار دارد، رقم خورده است.» علاوه بر این در این شماره در زمینه‌ی مشروطیت کاوه بیات «پروگرام مشروطه»، نگین نبوی «خوانندگان، مطبوعات و فضای عمومی»، تورج اتابکی «مشروطه‌خواهان بدون مرز...»، علی قیصری «مفاهیم و نهادهای حقوق اساسی در ایران...» را نوشته‌اند. در بخش‌ کتابخانه این شماره نیز کتاب‌های مربوط به مشروطیت بررسی شده است و در بخش روزنامه به ماسئلی چون «فتل بی‌نظیر بوتو»، «خصوصی‌سازی» اشاره شده است.
سایت گفتگو

با بهره‌گیری از
Movable Type Pro 4.31-en

بایگانی